Een teleurstelling: we kunnen de Tongariro Crossing niet doen!

18 november 2017 - Turangi, Nieuw-Zeeland

Om maar meteen met de voor ons teleurstellende boodschap te beginnen: we hebben de Tongariro Crossing niet kunnen doen vandaag :-( Megabalen! De Tongariro Alpine Crossing (19,4 km door de bergen) wordt gezien als de beste 1-dags hike van NZ. We wilden deze heeel graag doen en

Vroeg opgestaan vandaag omdat we om half 8 met de mountainshuttle naar de start van de hike werden gebracht. Hele bus vol met medehikers, we worden nog even gebriefd dat het weer prima is maar wel wat winderig, dus opletten etc. Onderweg komen ons andere bussen tegemoet: vol met mensen, maar de verkeerde kant op dus! Strange....Op een gegeven moment is onze chauffeur wat aan het gebaren met de andere chauffeurs en komt de boodschap: het waait veel te hard op de crossing (zuidwesterwind met snelheden van 85 km/uur), niet verantwoord dus, dus de bus wordt omgedraaid: we cancel today! NEEEEEEEEE!

Superbalen!! Vandaag was onze enige kans de crossing te lopen, omdat we morgen vroeg moeten vertrekken richting Wellington. We besluiten maar eens naar Whakapapa te rijden, waar het visitorcenter van het Nationaal Park Tongariro ligt. Een drukte van jewelste natuurlijk, allemaal mensen die ineens niets meer te doen hebben :D. We hebben even slechte zin en even een klaaghalfuurtje haha, en twijfelen of we alvast naar Wellington gaan, Wellington skippen en morgen de crossing lopen,  of een andere wandeling doen in het park. Uiteindelijk besluiten we te blijven en kiezen we een andere wandeling uit, Tama Lakes track van 15 km. 2/3e van de wandeling is vrij saai, beetje eentonig, maar daarna start de klim de bergkammen op richting de Lower en upper lakes. Prachtig zicht op  Mount Doom (uit Lord of the Rings) en zo wandelen we toch nog door Mordor ;-). Weinig grip en ondanks dat we niet heel hoog zitten enorme rukwinden. We worden soms letterlijk omver afgeblazen, soms moeten we even hurken omdat we anders teveel wind vangen. Echt niet grappig meer. Op de bergkam is het eigenlijk ook niet verantwoord: een misstap door een windvlaag  en je kukelt de kam af. Het hoogste punt is zeker de moeite waard maar de wind maakt het tricky en we blijven dus niet lang hangen. Back we go! Bij terugkomst Checken we toch nog even de recente weersvoorspelling voor morgen: helaas is de wind er morgen ook nog dus switchen is definitief geen optie meer.

Dat maakt dat we vandaag vroeg terug in de lodge zijn: het is nu bijna half 7. We hebben ravioli uit blik (ben benieuwd) en een Italiaanse salade, die we zo maar eens in de keuken gaan verorberen. En dan morgenvroeg rond 6 uur richting Wellington vertrekken. Dit is namelijk nog ruim 4 uur rijden en we hebben hier maar 1 dag voor we met de boot naar het zuidereiland vertrekken.

1. Astrid Schmeits:
    18 november 2017
    Dat is balen zeg! Veiligheid gaat voor alles! Mooie foto's! Prachtige natuur😘
  2. Ans en William Dassen:
    18 november 2017
    Jammer dat jullie die crossing niet konden lopen. We hopen dat jullie nu wel beter weer gaan krijgen.
    Juliie foto's zijn prachtig! Genieten maar!
  3. Chantal:
    19 november 2017
    het is inderdaad jammer dat jullie de crossing niet kunnen doen .
    maar het heeft geen zin om risico's te lopen.
    veiligheid staat voorop!!
    maar prachtige foto's!