Lake Tekapo, Christchurch en Banks Peninsula

3 december 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

1 december: naar Lake Tekapo

Hallo december! 28 graden en een strakblauwe hemel; de betere winters zou ik zeggen!

Vandaag verlaten we de kust en trekken weer wat meer naar het binnenland. Het eerste stuk rijden we wel nog langs de kust omhoog. In Dunedin rijden we nog even langs de stijlste straat van de wereld, Baldwin street. Zo stijl dat je er niet met de auto op kunt en langs de weg vind je heeele stijle trappen. Je zult er maar wonen, goed voor de kuiten!

Eerste stop is Oamaru, dat enerzijds bekend staat om de blauwe en geel-ogige pinguinkolonies en anderzijds om de Victoriaanse gebouwen die je hier vindt. Het zijn mooie gebouwen maar op een of andere manier passen ze niet echt in een Nieuw-Zeelandse setting. In deze stad vind je veel van de steampunk stijl (leuk voor carnaval!), en ook echt leuke en gezellige winkeltjes. Tevens een Nederlands bakkerijtje, met een echte Nederlandse bakker erin. Leuk stadje om even rond te lopen, te snuffelen en koffie te drinken. We kopen een schattig kiwietje van karton waarvan achteraf blijkt dat je die zelf in elkaar moet lijmen. Hebben we wat leuks te doen op een koude winteravond thuis :-) De plaats van herkomst van alle klanten wordt gepind op een grote wereldkaart. Toch aardig wat klanten uit het Limburgse, al staan op de kaart geen landsgrenzen van Nederland en vloeien we gewoon over in België en Duitsland.

Bij het Steampunk HQ staat een enorme locomotief buiten en nog allerlei andere steampunk dingetjes. Grappig!

Voor de pinguins zijn we veel te vroeg, die zie je pas in de avond weer. Dit wisten we, maar toch jammer!

Vanaf Oamaru buigen we het binnenland in, via Twizel nog even een sidetrip langs de 3e bekende en tevens grootste gletsjer in NZ: de Tasman. Langzaam rijden we weer tussen gebergte en besneeuwde alpentoppen. Het landschap is hier ook een stuk minder groen, droger dus.

Vlak voor Twizel ligt een zalmkwekerij waar je gratis de enorme zalmen kunt voeren en kunt genieten van lekkere zalmgerechtjes. Jerome eet zich een lekkere zalmsandwich, verser kan niet! Not my cup of tea ;-)

In Twizel liggen weer een aantal LOTR filmlocaties. We weten de locaties niet en we horen al dat de plaatselijke isite er niets over wil loslaten (ze organiseren zelf namelijk tours, tegen betaling uiteraard). Dus maar direct door richting Aoraki / Mount Cook! Zodra deze in beeld komt op deze heldere dag met Lake Pukaki op de voorgrond: wauw! Met 3754 meter de hoogste piek in Australasie en hier lijkt hij in ieder geval de meest besneeuwde.

We brengen even een bezoekje aan het visitor center en maken daarna een wandeling naar de Tasman Glacier en het gletsjermeer. Het is even een klim in deze hitte, maar wat een uitzicht! Prachtig melkachtig blauw meer. Deze gletsjer trekt  zich terug met enkele honderden meters per jaar. Ongelofelijk om al het verschil te zien tussen 1990 en nu. Over een paar jaar zie je de gletsjer niet meer vanaf het punt waar wij stonden.

Op de route naar de gletsjer liggen ook nog twee kleine blue lakes, die eigenlijk groen zijn. Omdat de gletsjer niet meer direct in de buurt ligt worden deze van oorsprong blauwe meren niet meer gevuld met blauw gletsjerwater, maar met regenwater, waardoor ze nu groen zijn. Zo; eind van de les :D

Rond half 6 zijn we vertrokken naar onze eindbestemming voor vandaag Lake Tekapo. Morgen naar Christchurch en dan zit onze mooie reis er alweer op :( Nog even niet aan denken!

Lake Tekapo is een klein maar mooi dorpje aan het gelijknamige meer. We verblijven in het holiday park en blijken hier een houten cabin te hebben met uitzicht op het meer. Altijd weer een verrassing hoe ‘de kamer’ eruit ziet! Picknickbankje erbij, helemaal leuk!

‘S avonds krijgen we met geluk zonder reservering een tafeltje in een van de weinige restaurantjes daar. Nu het seizoen echt begint te lopen moet je eigenlijk vooraf reserveren. We zitten naast een Duits koppel uit Düsseldorf en wisselen wat ervaringen uit. Zij gaan aansluitend aan NZ nog naar Fiji, cool!

Lake Tekapo is het grootste Dark Sky reservaat ter wereld; dat wil zeggen dat er in een enorm groot gebied weinig tot geeb lichtvervuiling is en je hier dus de mooiste sterrenhemels ziet, ook omdat er hier vaak heldere nachten zijn. En inderdaad zien we ‘s avonds heel veel heldere fonkelende sterren. Het is dat het nu volle maan is, anders schijn je hier met het blote oog de Melkweg in vol ornaat te zien. Vet!

2 december: naar Christchurch

We beginnen natuurlijk weer met een brekkie en gaan daarna nog even Mt John op. Hier vind je het astronomisch observatorium van de Universiteit van Canterbury. Iedere nacht kun je hier deelnemen aan een astronomie tour en door hun sterke telescopen sterren kijken. Je schijnt echt een hemel met miljoenen sterren te zien, zelfs al met het blote oog. Supervet, jammer dat we dit niet eerder hadden ontdekt! Een troost: met deze volle maan zijn de zwakkere sterren en dus ook de Melkweg niet zichtbaar. Op Mt. John heb je verder een prachtig 360• uitzicht over Lake Tekapo en het MacKenzie basin. Mooi met dit heldere weer. Het is altijd leuk (en soms irritant) te zien hoe de Chinezen toeren uithalen om een mooie foto te kunnen maken. Op een bepaalde plek vond er een hele fotoshoot plaats, alleen, samen, zittend, staand, springend, blik op oneindig, lachend etc en zich vooral niet laten opjagen door alle anderen die ook graag een foto willen maken.

We vervolgen onze weg naar Christchurch via de wat langere Inland Scenic Route en maken nog even een vlugge stop in Geraldine. Hier is op zaterdagochtend de farmers market maar dat blijken maar 3 kraampjes te zijn. Wel is het voltallige bejaardenhuis uitgetrokken voor de band die het geheel opluistert :-)

Op de splitsing waar we rechts de weg naar Christchurch kunnen vervolgen gaan we links, weer richting de westkust. Deze scenic route, Arthur’s Pass, hebben we nog niet gehad ;-)

Langs deze pas ligt Castle Hill. Hier lijkt het net of iemand rotsen heeft uitgestrooid, zo random liggen allerlei rotsen, van limestone, verspreid. Heel apart en populair onder rotsklimmers en fotografen.

Al verder rijdend de bergen door, met hellingspercentages van 16%, daalt de temperaruur met dik 10 gr. Koud hie! Het uitzicht op het Otira viaduct is wel mooi. Bij het plaatsje Otira, waar een hotel ligt omgeven met allerlei western achtige tierelantijnen, draaien we om. Terug naar de zon!

Onderweg komen we nog een mega roze donut tegen, oorspronkelijk gebruikt ter promotie van de Simpsons film, maar nu permanent gevestigd in het dorpje Springfield.

In Christchurch kregen we wéér een upgrade (huh?) van een studio naar een cottage in onze accomodatie. Gauw onze spullen gedropt en gezocht naar iets te eten in de buurt. We hadden weer eens zin in Thai, dus op maar Thai Container. Beetje gekke naam voor een restaurant, maar goed. Bljkt het dus echt in een zeecontainer te zijn, haha. Op de hoek van een straat staat een met graffiti bespoten zeecontainer waarin dus gekookt wordt, eraan vast zit een caravan waar je de bestelling kunt plaatsen. Daarvoor hebben ze een paar picknicktafels neergezet. Heel druk, en eten was ook echt goed! Daarna alvast even de stad in. Je ziet echt dat de stad nog in opbouw is na de grote aardbevingen in oa 2010/2011. Veel in de steigers, veel bouwwerkzaamheden. Een prachtige, maar half ingestorte kathedraal. Als je daar tussendoor kijkt is Christchurch best wel een leuke, creatieve stad. Er is heel veel mooie streetart. Veel kleine, leuke initiatieven om de stad meer onder de aandacht te brengen en de positieve dingen in de stad te benadrukken. Er staat bijvoorbeeld een apparaat en als je op de knop duwt krijg je een willekeurige opdrachtdie iets mt de stad te maken heeft. Iets te bezoeken bijvoorbeeld. Ook ligt er willekeurig bij een bouwterrein een dansvloer met een Dance O Mat, een wasmachine waar op. Erzoek muziek uitkomt. Op het plein Cathedral Church zijn verschillende schaakspellen beachikbaar die ook veelvuldig worden gebruikt. Christchurch heeft gewoon een goede vibe!

Dit weekend is er in de stad een Wine & Food festival, dus in het centrum is er veel muziek te horen, veel mensen op de been, maar wel in een afgezet gebied. We vinden een plekje op een terrasje naast een afgeschermd stuk waar een coverband speelt en en genieten van daar dus lekker mee met de muziek!

3 december: schiereiland Banks Peninsula en Christchurch

Weer een warme dag vandaag! De temperatuur heeft vandaag de 31 graden aangetikt. De zomer is nu echt begonnen!

We verkennen vandaag de omgeving rondom Christchurch. Op aanraden van een aantal collega’s brengen we een bezoek aan het schiereiland Banks Peninsula en meer specifiek de plaats Akaroa. Deze plaats is in 1840 gesticht door een groepje Franse kolonisten en dat zie je nu nog steeds goed terug. Het stadje doet heel Frans aan, met een gezellig boulevardje, leuke winkeltjes, knus. Beetje on Nieuw Zeelands eigenlijk. Zelfsvele straatnaamborden zijn in het Frans (Rue de.....) en de Franse kleuren komen veelvuldig in het straatbeeld terug. Heel apart en leuk! We zien een mooie tuin waar je lekker kunt zitten en besluiten daar te ontbijten. Een lekkere crocque monsieur :-). De bediening is helaas traaaaag en het duurt eeuwen voor we onze bestelling krijgen. Desalniettemin lekker plekje!

Daarna struinen we nog wat rond, neuzen (en kopen ;-))nog wat in de winkeltjes en krijgen een tour van een local in het plaatselijke vuurtorentje. Leuk hoe gepassioneerd hij erover vertelt. Wordt helemaal onderhouden door vrijwilligers.

Daarna rijden we de Summit Road terug naar Christchurch, dit is de wat langere, scenic tourist drive. En scenic is het; prachtige uitzichten! Banks Peninsula / Akaroa is echt een aanrader, volgens mij wordt het vaker overgeslagen in de reisroute maar als je de kans hebt, zeker doen!

Veel motorrijders op de route en zelfs een mooi aangelegd fietspad!

Weer verder richting Christchurch maken we nog even een korte stap bij Birdlands Flat, weer zo’n strand dat bezaait ligt met semi edelstenen. Sorry, kan het niet laten haha. Weer wat juweeltjes in de tas, vrees voor m’n kilo’s straks.....

Daarna nog even door een buitenwijk van Christchruch, Lyttelton. Dit zou bij een pittoreske haven liggen maar het is gewoon een industriële haven. Niks pittoresk aan :-) Wel mooie huizen hier in de buurt!

Dan weer door naar Christchurch! We hebben gisteren al vanalles gezien maar verkennen de stad vandaag verder, maken oa een wandeling langs de Avon rivier, bezoeken het Eartquake Memorial, het mooie stadspark. Lekker wat rondstruinen en ter afsluiting eten we ons lekker wat op een terras in het centrum. Onze laatste volledig dag hier in NZ :( We hebben, zoals ook verwacht, geen kiwi in het wild gezien maar ook nog. Iet in een dierenpark. We hoeven morgen pas rond 3 uur naar het vliegveld dus ‘s ochtends gaan we naar het Willowbank Wildlife park hier in Christchurch. Daar zouden er als het goed is een paar moeten zitten.....

En ook maar even de koffers en de kilo’s opnieuw organiseren.....

1. Marjo Huntjens:
    3 december 2017
    Nou geniet nog maar van de lekkere temperatuur en prachtige omgeving het is hier koud.
  2. Ans en William Dassen:
    3 december 2017
    En alweer een mooi verslag met schitterende foto's!
    Geniet er nog maar even van. En als jullie terugkomen trek dan maar goede winterkleding aan want hier is het maar ietsje kouder☃️☃️☃️
  3. Astrid Schmeits:
    3 december 2017
    Wauwwwww wat een plaatjes weer! Zo gaaf! Geniet er nog even van, ja idd het is hier koud, sneeuw is op komst😘