Welly!

19 november 2017 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Foto’s volgen later, wifi trekt dat hier niet :-)

Vanochtend weer vroeg uit de veren voor onze rit naar Wellington van dik 4 uur. We hebben voor 17:00 uur een tour geboekt door Weta, maar omdat dit buiten het centrum ligt besluiten we hier rechtstreeks naartoe te rijden en te proberen of we het tijdstip kunnen verplaatsen en direct al mee kunnen met een tour; dan kunnen we als we eenmaal in het centrum zijn onze auto laten staan voor de rest van de dag. Gelukkig is het geen enkel probleem en kunnen we drie kwartier later al met de tour mee. Sowieso zijn de Nieuw-Zeelanders erg vriendelijk en open, helpen graag en tonen veel interesse in waar je vandaan komt etc. maar dat even terzijde :-)

Wat is Weta? Weta is 1 van de 5 top ‘leading’ organisaties in de filmindustrie die oa special effects, kostuums etc verzorgen voor grote films als Lord of the Rings, Avatar, King Kong etc. De enige organisatie met een grote rol van betekenis die niet in de VS ligt, best bijzonder dus! Weta het een afdeling Digital (digitale special effects), Studio (de opnamestudio met decors) en Workshop (kostuums, props zoals wapens, haren, baarden etc), en bij die laatste hebben we dus een tour. Zodra je er binnenkomt merk je de creatieve vibe. Naast tours hebben ze voor bezoekers een mini museum en shop met allerlei figuren en props uit de films. Onze tour begint met een korte docu over de achtergrond van Weta en daarna start een rondleiding door Weta Workshop, verzorgd door een werknemer van Weta aan wie je ook allemaal vragen kunt stellen.

Het kijkje achter de schermen is echt superleuk! Hij vertelt over zijn loopbaan bij Weta, bijvoorbeeld dat hij begonnen is als ‘waterer’, dwz het gras rondom de Hobbit holes iedere dag bewateren zodat het er fris blijft uitzien. Nu werkt hij aan rotsen voor in de nieuwe Thunderbirds film.

We komen te weten dat er zelfs een afdeling is om materiaal zoals leer oud uit te laten zien (8 uur lang met een baksteen over een stuk leer rossen). Supermooi wat ze maken, heel levensecht en gedetailleerd en mega arbeidsintensief. Heerlijk al die creativiteit! Een aantal props uit films mogen we vasthouden en ze vertellen dat ze optische effecten creeeren door bijvoorbeeld in LOTR dwergen een heel groot wapen te geven en Gandalf een kleine, zodat het effect groot/klein nog meer benadrukt wordt. Superleuke tour was dit!

Daarna rijden we nog naar de Mt Victoria lookuit vanwaar je een mooi uitzicht over Wellington hebt en daarna checken we in ons hotel in het centrum van Wellington in. Tegen de verwachting in een supermooie, grote kamer en midden in het centrum. Ideaal! Daarna hebben we te voet het centrum verkend, het was prachtig weer en allemaal goed te doen te voet. Lekker koffietje en bij Subway een broodje (met kritische keuze in ingrediënten want toen we binnenkwamen zat IN de vitrine een duif ban de kaas te peuzelen; uhhh no cheese for us, thank you).

Uiteraard zijn we ook met de bekende rode cable car de berg op gegaan, daar wat gewandeld in de botanische tuin, en weer terug met de cable car. Treffen daar nog Nederlanders die een paar maanden op bezoek zijn bij familie in Australie en samen in Nz vakantie komen vieren.

We vinden Wellington echt een hele leuke, gezellige stad, veel leuker dan Auckland. We struinen nog lekker wat rond en ‘s avonds gaan we eten bij een restaurantje dat ik via Tripadvisor gevonden heb; we komen in een wachtrij en we moeten aan de bar plaatsnemen omdat pas over 45 min een tafel vrijkomt, maar zijn al na een kwartier aan de beurt. Eten was heerlijk, lekkere risotto en Jerome fish ‘n chips. We slapen onze laatste nacht op het noordereiland heerlijk in het ultiem lekkere kingsize bed. Morgen op naar het zuiden!

1. Ans en William Dassen:
    20 november 2017
    Leuk om zo'n onderdeel van de filmindustrie eens van dichtbij te kunnen zien! Mooie foto trouwens!
  2. Astrid Schmeits:
    20 november 2017
    Wat een leuke ervaring om dit mee te nemen in jullie mooie reis! Scary foto El😂