Laatste dagje Christchurch, en afsluiten in Dubai

6 december 2017 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Laatste dag Nieuw-Zeeland en Dubai

4 december

Snik, het allerlaatste dagje Nieuw-Zeeland is aangebroken! Jammer genoeg moeten we dit prachtige land met zijn onwaarschijnlijk mooie natuur en supervriendelijke en relaxte mensen achter ons laten en vliegen we vanmiddag door naar onze tussenstop Dubai. Een grotere tegenstelling tussen landen kun je misschien niet hebben.

Omdat we nog geen kiwi in het echt hebben gezien hebben we vanochtend nog een bezoek gebracht aan het Willowland Wildlife Park. Er waren nog wat andere, typisch Nieuw-Zeelandse dieren te zien maar voornamelijk ook veel eenden en kippen...maar we komen voor de kiwi! Ik kan er helaas geen foto van laten zien. Omdat het nachtdieren zijn, zitten ze overdag in een donkere ruimte waar een heeeel klein beetje (rood) licht is. We hebben er een paar gespot en goed kunnen bekijken maar een foto maken met flitser mocht natuurlijk niet.

Na ons bezoek aan het park hadden we nog wat tijd over en zijn we nog maar even naar het centrum van Christchurch gereden waar we nog wat gegeten hebben. En nog even bij de Countdown gestopt om een nieuwe verpakking Bananaboat aloe vera aftersun te halen..deze 2 jaar geleden in Australië gekocht en ruikt heerlijk en is superfijn...dus even refill! Helaas is deze ook bij deze vestiging uitverkocht. Mocht iemand nog die kant opgaan dus?.....,:-)

Daarna de auto gaan inleveren bij Go Rentals, waar we ook nog even het schadeformulier moesten invullen voor onze deuk. Gelukkig goed verzekerd! Dag autootje, hij heeft ons de afgelopen 6700 km veilig overal gebracht.

De chauffeur van het busje dat ons van het autoverhuurbedrijf naar het vliegveld bracht, was een Nederlander (op 12-jarige leeftijd hier naar toe gekomen) en later op het vliegveld het meisje bij de douane had Nederlandse ouders uit West-Friesland. Grappig! Veel mensen van Nederlandse komaf hier!

5 december

Om half 6 vanochtend zijn we na een lange vlucht met hele korte tussenlanding in Sydney aangekomen in Dubai. Het eerste eat ons opvalt: vrij norse mensen in vergelijking met Nieuw-Zeeland. Met name de vrouw bij de douane is nogal een droeftoeter.

Het weer is heerlijk, o’n 26 graden. Goed vertoeven in tegenstelling tot de zomer ald het kwik tot de 45 gaden stijgt.

Ons hotel ligt op 900 meter van een metrostation dus we nemen de taxi ipv de metro naar het hotel, scheelt met de koffers slepen. Allemaal goed georganiseerd, als je in een wachtrij staat krijg je vanzelf een taxi toegewezen.

Het hotel is erg leuk, hip en veel aandacht voor het design: altijd leuk!

We hebbenin her vliegtuig een plannetje gemaakt wat we in Dubai gaan bekijken en hoe we de stad een beetje gaan verdelen: er is hier niet echt een centrum en de stad is heel groot. Je moet dus vrij grote afstanden afleggen tussen de bezienswaardigheden. Je hebt hier eigenlijk twee keuzes: de taxi, die hier superveel rondrijden, betrouwbaar zijn en niet duur, en de metro, nog goedkoper maar wel wat meer lopen. We besluiten met het openbaar vervoer te gaan: goedkoop! Voor 5 euro per dag mag je de hele dag onbeperkt gebruik maken van metro, tram en bus. Voor 5 euro meer heb je de goldklasse: in een apart gedeelte instappen en veel meer plaats. Wat grappig is is dat vrouwen en kinderen een apart gedeelte hebben om in te stappen en ook om te zitten. Als je als vrouw alleen reist geeft dit een heel veilig gevoel. Er zijn ook taxi’s met roze daken: deze worden bestuurd door vrouwen en zijn ook alleen voor vrouwen en kinderen bedoeld, en koppeltjes.

We beginnen de dag in het oude gedeelte van Dubai: hier geen wolkenkrabbers maar oude gebouwen, arabieren in witte gewaden, in zwart gesluierde vrouwen, veel winkeltjes, meer chaos. En de souks, de traditionele markten van Dubai. We bezoeken de goudsouk (heeeeel veel gouden sieraden en andere dingen van goud), de kruidensouk en een stukje textielsouk. Irritant is dat je hier meteen wordt aangeklampt om even aan die sjaal te voelen, een hand te geven, even bij de kraam te komen kijken etc. Even rustig erdoorheen lopen is er niet bij.

Voor 1 Dubai dirham (omgerekend 25 eurocent) kun je met een abra, een traditionele watertaxi, de Dubai Creek oversteken. Vlak bij het obersteekpunt staat een mannetje die je nog een rondvaart over de creek probeert aan te smeten voor 130 dirham maar daar trappen we niet in en hij druipt dus af. Superleuk om de creek met de abra over te steken, je zit echt tussen de locals op de boot.

Daarna naar een van de grote winkelcetra, Mall of the Emirates. Een enorm winkelcentrum dat ook nog een skihal huisvestigt.

Daarna willen we even een kijkje gaan nemen in het stadsgedeelte waar de Burj al Arab staat, ‘s werelds enige zevensterrenhotel. De metro rijdt niet tot hier, dus we moeten ook nog met de tram en de bus. En dan blijkt ook nog dat je er helemaal niet dicht in de buurt kunt komen, alles is afgezet, zelfs het nabijlegen strand niet. Nouja, dan maar een fotootje maken en weer weg.

Tot slot gaan we naar het gedeelte waar de JBR ealk ligt, de marina. Dit is ren wat gezelliger gedeelte waar je meer restaurants en terrassen bij elkaar hebt liggen en het allemaal mooi is aangelegd. Hier eten we wat bij The Cheesecake Factory (alleen voor het toetje natuurlijk ;-) ) en daarna weer de lange metrorit richting ons hotel. Onze ogen vallen in de metro even dicht. Lange dag geweest! Eerste indruk van Dubai: leuk om even te zien maar niet iets om nog eens naar terug te komen: zeker een paar mooie gebieden maar we missen hier sfeer, gezelligheid, authenticiteit en vriendelijke mensen. Ook heeeel  veel bouwwerkzaamheen waardoor de hele stad er onaf uitziet. Maar misschien zijn we verwend na NZ!

6 december

Na een lekker hotel ontbijtje gaan we verder met onze Dubai verkenning. We hebben vanochtend toch nog een kaartje gekocht voor de Burj Khalifa, met 830 meter het hoogste gebouw ter wereld. Omdat de metrorit best lang duurt en we wat aan de late kant zijn, besluiten we de taxi te nemen. Er staat al een klaar voor het hotel, ideaal! De taxi’s hier zijn echt goedkoop en betrouwbaar. We worden bij de Burj uitgelaten maar de ingang vinden is nog niet zo makkelijk; we zitten eerst aan een kant waar alles met hekken is afgesloten. Uiteindelijk zijn we binnen en zoeven we met de lift binnen no-time naar de 125e verdieping. Ons kaartje was de goedkoopste variant en daarmee kun je niet hoger dan de 125e. De dure kaartjes geven toegang tot de 148e verdieping, maar dat geloven we wel....Uitzicht zal niet veel anders zijn. Het uitzicht is inderdaad prachtig. Wat zijn die andere wolkenkrabbers klein in verhouding. En wat wordt er veel gebouwd overal! In de verte zie je de kunstmatige eilandjes die samen ‘The World’ vormen. De Burj is echt een architectonisch hoogstandje: geweldig! Onderweg naar de top worden er allerlei foto’s gemaakt. Een meisje achter de balie gaat deze vliegensvlug in allerlei Burj Khalifa afbeeldingen photoshoppen e vervolgens kun je deze kopen voor het belachelijke bedrag van 300 dirham. Als je zegt dat je het te duur vindt zakt de prijs ineens naar 100. Nee dankje, nog steeds veeeel te duur en het zijn ook niet echt mooie foto’s.

Daarna gaan we door naar het ernaast gelegen Dubai Mall: het grootste winkelcentrum ter wereld met ruim 1200 winkels. Hier valt je echt niks meer in, zo veel en zo groot. Er is zelfs een mega zeeaquarium (ook weer het grootste ter wereld) en een schaatsbaan. Er staat ook een enorme maquette van een futuristisch gebouw. Een mevrouw die bij het project hoort legt uit dat dit het volgende prestige project van Dubai is. In China zijn ze bezig met het verbreken van het record van hoogste gebouw ter wereld, dus wil Dubai weer een zet terug maken en zijn ze bezig dat record voor Dubai te behouden. Waar het huidoge hoogste gebouw, de Burj Khalifa, 830 meter is, wordt deze nieuwe toren ruim 1 km. Niet voor te stellen! Ze zijn al gestart met de bouw en de toren is al in 2020 klaar; de omliggende infrastructuur in 2022. De woningen zijn al allemaal verkocht.

Na binnen in het winkelcentrum te hebben gestruind zijn we toe aan frisse lucht en warmte (koud in al die airconditioned gebouwen). We gaan met de taxi naar de andere kant van de stad naar de Souk Madinat Jumeirah: een souk in een Venetiaanse stijl gebouw omgeven met luxe resorts. Hebben eigenlijk niet zoveel zin in weer een hoop winkels, maar ook niet veel anders te doen. De souk en omgeving zijn wel mooi (doen aan de resorts in Turkije denken) maar we zijn er gauw uitgekeken. We laten ons door een taxi bij het eerstvolgende metrostation afzetten rn pakken de metro terug naar Dubai Mall. Hier liggen namelijk de Dubai Fountains, die vanaf 6 uur ieder half uur een prachtige op muziek gechoreografeerde show geven. Bij toeval zien we dat je op het balkon van de Apple Store goed uitzicht hebt dus bekijken we daar de maar liefst 2,5 minuut durende show. Kort maar mooi! Beetje gelijk aan de Bellaggio fonteinen in Vegas.

Het gebied rondom de fonteinen is ook gezellig met veel terrassen en we eten ons wat bij een Libanees restaurant met uitzicht op de fonteinen. Er komen dus nog een aantal shows voorbij. We zien ook twee van de supercars van de politie: dikke wagens! Er hoort ern heel jonge agent bij: heeft die geluk dat ie in zo’n wagen mag rijden!

Daarna begeven we ons naar de taxi pickup waar we de taxi nemen naar het hotel. Nu komt onze vakantie echt ten einde. Morgen eind van de ochtend weer richting vliegveld, met een koffer vol herinneringen (en voel wesj ;-)).

Nieuw-Zeeland, wat was je fantastisch! Mega verre reis maar het was het 1000% waard. En Dubai als afsluiter leuk om eens gezien te hebben.

Thuis nu ECHT eens snel aan het fotoalbum beginnen zodat we af en toe weer eens lekker lunnen wegdromen naar deze vakantie.

Hoop dat we jullie een beetje kunnen hebben meegenieten door middel ban de verslagjes. Tot snel weer allemaal!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Simone:
    6 december 2017
    gooij reis truuk!!
  2. Frans schmidt:
    7 december 2017
    heel mooi geweest en een eer om jullie te mogen volgen via deze indruk wekkende reisverslag en mooie foto's.bedankt en een veilige en mooie terug reis gewenst.grt frans
  3. Wilma:
    7 december 2017
    Was leuk jullie verslag te,lezen.